ANBI

De naam van de stichting
Stichting Buiten de Grenzen

Doelstelling van de stichting
Stichting Buiten de Grenzen is opgericht 4 juni 1998 en heeft ten doel:
a. Het geven van ondersteuning aan nieuwe en bestaande projecten en initiatieven op maatschappelijk en evangelisch gebied in het buitenland.
b. . Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
De Stichting heeft haar zetel in Utrecht en tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het verwerven van geldelijke fondsen.

Daadwerkelijke steun wordt onder meer geboden door het uitzenden van mensen naar bepaalde gebieden in het buitenland en het verstrekken van adviezen en giften aan deze mensen.
Ook worden eerder uitgezonden personen door de Stichting ondersteund.

ANBI
Stichting Buiten de Grenzen is door de Belastingdienst met ingang van 01-01-2008 aangemerkt en geregistreerd als ANBI. Dit is de verkorte benaming van Algemeen Nut Beogende Instelling.
Als u giften doet aan een ANBI, dan zijn deze gewone of periodieke giften aftrekbaar. Op welke wijze en hoeveel aftrekbaar is, vindt u op de site van de Belastingdienst.

Bestuurssamenstelling, het beloningsbeleid
Het bestuur van de Stichting bestaat uit de volgende personen:
Voorzitter K.N.M. Asberg
Secretaris M.R.C. van Veen
Penningmeester M.J. van der Kolk
2e secretaris N. Zuidersma-Hovers
Bestuurslid E. Asberg-Biemond

De bestuursleden zijn gezamenlijk bevoegd zoals in de statuten is opgenomen.
Alle bestuursbesluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. Ieder bestuurslid heeft het recht tot het uitbrengen van één stem.
De bestuursleden genieten geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.
De Stichting heeft geen mensen in dienst. De voorkomende werkzaamheden worden door vrijwilligers uitgevoerd.

Kamer van koophandel Utrecht
Stichting Buiten de Grenzen is ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel Utrecht onder nummer 30150233 en RSIN 8089.23.559.

stichtingbdg@gmail.com

Secretariaat Stichting Buiten de Grenzen
Planetenlaan 41, 3738 XK Maartensdijk

Hoofdlijnen van het actuele beleidsplan (2022-2025)

Op dit moment ondersteunt Stichting Buiten de Grenzen projecten in Brazilië en Afrika.

Drie werkers verrichten werkzaamheden in een kinderhuis in Brazilië.

Twee werkers zijn werkzaam in Afrika. Op hun terrein worden verschillende activiteiten voor mensen uit de omgeving georganiseerd.
Verder zijn de werkers bezig met het jongerenopvangproject. Zie ook hieronder in het actueel verslag. Zij willen jongeren, die aan hun lot zijn overgelaten, een gezinsvervangend tehuis bieden. Het is de bedoeling om jongens in de leeftijd tussen ca. 12 en 16 jaar op te vangen. Er is een terrein aangekocht waarop in de afgelopen jaren diverse gebouwen zijn neergezet en inmiddels zijn ingericht.
Er is een financieel directeur aangesteld en er zullen nog andere medewerkers worden aangetrokken.
Het ‘Actiecomité Stichting Buiten de Grenzen’ zal, waar en wanneer mogelijk, de komende jaren verder gaan met het werven van fondsen voor dit project.

Actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten
Door de ontvangen giften kon onder andere worden voorzien in het levensonderhoud van de werkers in Afrika.

De drie werkers in Brazilië voorzien grotendeels in hun eigen levensonderhoud door het bereiken van de AOW-leeftijd en bijbehorende uitkering.
Twee werkers zijn sinds november 2023 gestopt met hun werkzaamheden in Brazilië.
Per 1-1-2024 heeft het kinderhuis in Brazilië haar activiteiten moeten stoppen i.v.m. veranderende wetgeving. De derde werker is geheel 2023 nog actief gebleven.

De werkers in Afrika hebben veel contact met lokale bewoners, jong en oud. Zij zijn betrokken bij diverse plaatselijke activiteiten. Naast deze activiteiten zijn zij bezig met het jongerenopvangproject.
Dit project is bestemd voor de opvang van kwetsbare jongeren in Afrika.

In 2023 zijn de activiteiten voor ‘Project Opvang Jongeren’ POJ, vanwege de verlofperiode en de situatie in het Afrikaanse land waar de zendelingen werkzaam zijn, tijdelijk vanuit Nederland en vanuit de hoofdstad van het Afrikaanse land aangestuurd.

In 2023 is ook gewerkt aan het onderhoud van de (moes)tuin, de gebouwen, de water- en energievoorziening.

Het Actiecomité heeft in 2023 geen fonds wervende activiteiten uitgevoerd.

Er is financiële ondersteuning gegeven aan zieke, hulpbehoevende en steunbehoevende mensen van de lokale bevolking.